De første certificerede Soundpaintere i Danmark
-
Gustav Rasmussen
Trombone og sammenspilsledelse
2005 – Diplomuddannelse (master) fra Rytmisk Musikkonservatorium i trombone med speciale i sammenspilspædagogik med Soundpainting. Herudover studier hos Walter Thompson og certificering i Soundpainting.
-
Ketil Duckert
Trompet og sammenspilsledelse
2005 – Diplomuddannelse (master) fra Rytmisk Musikkonservatorium i trompet med speciale i sammenspilspædagogik med Soundpainting. Herudover studier hos Walter Thompson og certificering i Soundpainting.
Udvalgte projekter med udgangspunkt i Soundpainting
OrkesterMester & DRSO: fællesværk + undervisningsforløb
Undervisningsmateriale og værk til professionelt symfoniorkester og 550 nybegynder instrumentalelever i alderen 8-12 år.
Udvikling af videomateriale samt kompositionen ”Soundpainting Rhapsodi” workshops med DRSO og instrumentaleleverne samt gennemførsel af koncert i DR koncertsal.
Kvintoratet (musikskole-sammenslutning): ”De 5 elementer” for talentelever fra 5 musikskoler
Dagsworkshop i improvisation for 60 elever på akustiske, elektriske, og elektroniske instrumenter, komposition af et 30-minutters værk udfra elevernes idéer. Workshop-weekend med indstudering, improvisation og koncertopførsel.
EVE (Egaa Vokal Ensemble) og TalentU (Den Jyske Operas talentakademi): forløb og koncert
Fælles skabelse af musik og tekst, improvisation, bevægelser, brug af rummet i koncertoplevelsen. 3 dages workshop + koncert.
JazzDanmark: Det Virtuelle Danmarksband til JazzCamp for Piger
Fællesprojekt for campens 200 piger fordelt på 15 hold over hele landet. Kursus for deltagende lærere samt nedskrevet nodemateriale, improvisationslege samt indspilningsguide til undervisere på campen. Efterfølgende blev alle indspilninger samlet til ét fælles værk med film.
Undervisningsforløb med Soundpainting på EMU
Gennem forløbet arbejdes der med at skabe og eksperimentere med musik på bevægelsesorienteret måde gennem metoden Soundpainting. Metoden tilstræber at skabe en form for musikalsk kommunikation på tværs af klassen, og metoden er meget kropslig orienteret, idet der som udgangspunkt ikke anvendes nogen form for notation. Forløbet tager udgangspunkt i kompetenceområdet musikalsk skaben
Rudersdal Musikskole: Improvisationsforløb for klassiske elever
25 elever (10-18 år) med 6 mødegange fordelt hen over ét skoleår. Koncert på Hillerød Ny Musik festival samt afsluttende koncert med improvisation over Ravels Bolero.
DR Skole og EMU: Det Virtuelle Danmarkskor
Video-baseret undervisningsforløb/værk til folkeskoleklasser lanceret på portalerne DR Skole og EMU.
Ved hjælp af en række instruktions- og direktionsvideoer improviserer/synger børnene. Optagelser af dette (ca. 2000 deltagende børn) blev efterfølgende klippet sammen til et fælles værk.
Herlev Kommune: Den kulturelle rygsæk – musik og komposition for 3.klasser
Klasseundervisning for alle kommunens 3. klasser - 2 dages undervisning pr. klasse. Klassen får udleveret symfoniorkester-instrumenter og lærer at spille og dirigere. Fokus på instrumentkendskab, sammenspil, musikalsk fællesskab, komposition og orkesterledelse.
Sønderborg pigekor: ”Komprovisationer” for kor
Værker for kor der rummer både improviserede og komponerede elementer, og som tillige arbejder med det fysiske rum. 2 workshop-weekender samt koncertopførsel og video-indspilning på Alsion i Sønderborg.
Det Virtuelle Danmarkskor vinder KODAs komponistpris
”Danmarks-koret” af duoen Borderline Ensemble inddrager børn i hele processen - fra skabelsen af værket, hvor børn improviserer og synger ud fra et fastsat princip (“Soundpainting” - direktion) til det endelige resultat i form af en musikvideo med utallige børns stemmer. Igennem hele tilblivelsen vil børn blive inspireret til at skærpe deres fantasi, musikalitet og generelle kreativitet. Forslaget er fyldt med fine pædagogiske elementer, der knytter sig til nye, men enkle elektroniske hjælpemidler, hvor alle - skoler, børnekor osv. - kan være med.” Hos jazzdanmark skriver Koda mere om vinderen af komponistprisen til nye værker for og med børn.
Odsherred Musikskole: fællesværk + konferenciers til årets forårskoncert
Workshops med alle musikskolens elever, fra 6-80 år, hvor vi faciliterede at de sammen et værk til musikskolens forårskoncert. Herudover var vi konferenciers til selve koncerten.
MGK og BGK Kolding: musik og billedkunst på Kolding Kulturskole
Interaktion mellem musikere og billedkunstnere.I løbet af 3 workshopdage lærer eleverne et fælles sprog og øver sig i at improvisere udfra fælles rammer. Koncertfremførsel med scener fra workshopdagene.
Rytmisk Musikkonservatorium: sammenspilsforløb
Forløb over 4 undervisningsgange på 2. årgang med afsluttende koncert
Københavns Universitet: kursus for kandidatstuderende i musikledelse
Praktisk workshopforløb over 2 uger for kandidatstuderende i musikledelse
Aurehøj Gymnasium: tværfagligt undervisningsforløb
Forløb i 2 uger for alle 1.g klasser i tværfaglig opgave. Eleverne skabte og opførte tværfaglige kunstneriske produkter i fagene musik, engelsk og matematik.
Dansk Oplysnings Forbund: lærerkursus
Workshops og introduktion til Soundpainting for musikundervisere.
The Royal Academy of Music, Århus (DJM): stævneuge
5 dage lang workshopuge med studerende fra alle årgange.
Udvalgte koncerter:
Cinemateket: improviseret musik til stumfilm.
Musikteatret PLEX: 3 tværkunstneriske børnekoncerter med billedkunstnere og skuespillere.
Kan man improvisere klassisk musik?
Re-vitalisering af værker af Ravel og Stravinsky med Soundpainting som styringsværktøj.
Album Borderline Ensemble og T.S.Høeg
Albummet “Beware” af improvisationer skabt over digte af musiker og multikunstner TS Høeg
Koncertrække med Fredrik Thaae
Pop-up koncerter med rapper og ord-smeden over dem alle: Per Vers
Koncerter med saxofonist Julian Arguelles i DK/UK
CPH:PIX – Peter Greenaways “26 bathrooms” - koncertevent i Skuespilhuset
Wundergrund festival: koncert med electronica-guru Sophus Forsberg
“Jazz for kids” koncerter på Cph Jazzfestival, Louisiana og DRs Syngelyst